نویسنده پژوهشگر و روزنامه نگار

بخشی از زندگی نامه و آثار استاد سیروس رومی

نویسنده پژوهشگر و روزنامه نگار

بخشی از زندگی نامه و آثار استاد سیروس رومی

استادی از جنس تلاش و مردی آبی (سیروس رومی) از دیروز تا امروز میگ

 

  

از استاد سیروس رومی خواستم که از خودش و کتابهایش و گذشته اش بگوید و آنچه که گفت مرا به دنیای پاک تواضع و فروتنی اش نزدیک کرد .او مردیست که ایران و فارس با قلمش و تفکرش زنده میماند.مردی که ثانیه ها را با تدبیر میگذراند .مردی که با فرهنگ فارس عجین است و کتابهایش همه افتخار ما فارسی هاست.                                                    

                                                                             لیلا علی اکبری 

 

استادی از جنس تلاش و مردی آبی (سیروس رومی) از دیروز تا امروز میگوید:

     

در 27 آذر 1323 در شهر شعر وشعور ،شیراز پا به عرصه زندگی نهادم.عمرم به آموزش گذشت حدود 60 سال یا آموزش دیدم یا آموزش دادم.تا این زمان قلم از دستم رهایی نیافته .نوشتن و خواندن که عادتی دیرینه است مرا از دغدغه های اجتماعی و فشارهای روانی ویا به برداشتی دیگر من به درمان خود از این طریق می نشینم.

هنر خوانده ام در انستیتو مربیان امور هنری تهران.خوشنویسی را تا مرحله ممتاز در خدمت استادی چون "حمید دیرین""محمد مهاجر""مجتبی ملک زاده " به صورت مستقیم و از دیگر اساتید به صورت غیر مستقیم بهره برده ام.

نقاشی را در خدمت مرحوم محمدی و ابراهیم جعفری کار کرده ام.

نمایش را زیر نظر استیدی چون ایرج زهری،شاه محمدی،حکیم رابط تجربه کرده ام.

اولین داستانم در سال 1347 در مجله فردوسی تهران چاپ شد و بعد ها همراه چاپ داستان به نقد تئاتر روی آوردم.

در تهران نشریه هنری ((نقطه)) را در سال 1349 و 1350 هر ماه چاپ کردم.

4 سال در دبیرستان و مدرسه راهنمایی امارات (دبی) هنر تدریس کردم و از سال 1350 دبیر هنر شدم.ابتدا در مدارس راهنمایی بعد دبیرستان و بالاخره در مراکز تربیت  معلم شیراز تدریس کردم.از سال 1350 همکاری با مجله ((هفت هنر))در تهران را شروع کردم  در حالی که نوشته هایم در فردوسی استمرار یافت.

بعد از بازگشت از دبی به شیراز در سال 1354 چند نشریه دانش آموزی راه انداختم و بالاخره به روز نامه خبر جنوب شیراز پیوستم.(سال 1358) 16 سال آنجا بودم و فعالیت خبری..........در سال 1374 روزنامه عصر مردم شیراز را ساماندهی کرده و اولین سردبیر آن شدم.در سال 1376روز نامه نیم نگاه را راه اندازی کردم و اولین سردبیر آن شدم و به همین ترتیب در سال 1379در روز نامه پارس و سپس اندک مدتی سردبیر مجله چاووش بودم و امروز سردبیر نشریه نسخه سبز هستم.

از سال 1363 به حوزه پژوهش مطبوعات وارد شدم و تا امروز 6 جلد از کتابهایم در این زمینه چاپ شده است.

1-فهرست روزنامه های فارس

2-تاریخ مطبوعات فارس(دوره قاجار)

3- تاریخ مطبوعات فارس(دوره رضا شاه)

4- تاریخ مطبوعات فارس(دوره محمد رضا شاه )

5- تاریخ نشریات پزشکی شیراز

6- شناسنامه مطبوعات فارس از آغاز تا امروز

و کتاب هایی در این پهنه در دست انتشار دارم

1-شوخ طبعی در مطبوعات شیراز

2- تاریخ مطبوعات فارس(30 سال اول انقلاب اسلامی )

3-ادبیات در مطبوعات شیراز

4-روزنامه نگاران شیراز

اینک شوخ طبعی در مطبوعات فارس پایان یافته و آماده چاپ است.

 

 

 

در زمینه هایی دیگر نیز آثاری را به چاپ رسانیده ام :

خوشنویسی:

1-     آموزش خط ریز تحریری

2-     خوشنویسی مقدماتی

شعر:

1-شهر های شاد کودکانه (کتاب و نوار)

2-آه بانو (مجموعه شعر)

(که این کتاب به مرحله پایانی کتاب شعر سال در سال 1377 رسید)

3-     شیراز در شعر شاعران (پژوهش و گرد آوری)(زیر چاپ است)

4-     و............................

داستان

داستانهایم که تعداد آنها عدد 30 را نشان میدهد در مجله های فردوسی و دنیای سخن (تهران) و روزنامه های شیراز (خبر .عصر .نیم نگاه) چاپ شده است

مجموعه ای را آماده چاپ نمودم اما سالهاست تردید هایم از چاپ آنها جلوگیری کرده

و امروز آرزویم به اتمام رساندن حرف های نگفته ای است که زیاد است و وقت میخواهد .

تشکر دارم از کسانی که تاکنون برای من پاسداشت و مراسم رونمایی کتاب برگزار کرده اند یا مرا لایق دریافت جایزه دانسته اند. 

                                                                      سیروس رومی


نظرات 3 + ارسال نظر
ملکی پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:39 ب.ظ

رومی جان گذشته پر از توست و آینده در قلم توست

مسعود یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:47 ب.ظ

مبارک
کاش روزها نگذرند تا تو باشی مرد قلم

سعادتی یکشنبه 27 دی‌ماه سال 1388 ساعت 02:04 ب.ظ

ببین کی اینجاست
سیروس رومی مرد خبر ساز

فدای وجودت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد