نویسنده پژوهشگر و روزنامه نگار

بخشی از زندگی نامه و آثار استاد سیروس رومی

نویسنده پژوهشگر و روزنامه نگار

بخشی از زندگی نامه و آثار استاد سیروس رومی

شیراز شهر نویسندگان

 

اهالی فرهنگ و اعضای شورای شهر شیراز گرد هم جمع شدند تا تلاشی را آغاز کنند تا در پی آن عنوان پایتخت فرهنگی ایران زمین که چندی پیش همسایه شمالی فارس با بی توجهی مسئولان استان مالک شد را پس بگیرند.

 چندی پیش خبری در سطح رسانه ها مطرح شد که در پی سفر دور سوم هیئت دولت به اصفهان این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی کشور به عنوان یکی از مصوبات فارس به تصویب رسیده است، عنوانی که شیراز سالهای سال کوشید که آن را به صورت رسمی کسب کند اما هرگاه که در جمع دولتیان این موضوع پیش کشیده می شد یا از سر بی توجهی مسئولان استان و یا به هر دلیل دیگر مورد استقبال مسئولان کشوری قرار نمی گرفت تا اینکه اصفهان عنوانی را که همواره فارسیها به آن افتخار می کردند از آن خود کرد.

این مصوبه بهانه ای شد تا بار دیگر اهالی فرهنگ استان فارس از کم کاری و بی توجهی نسبت به این موضوع گلایه مند باشند و از مسئولان بخواهند برای سفر دور سوم هیئت دولت عنوان همیشگی شیراز را به این شهر بازگردانند و در پی آن، امروز شورای شهر شیراز در اقدامی که به نظر می رسد آن را باید دستگاه های فرهنگی استان فارس در مدتها قبل پیگیری می کردند، اهالی فرهنگ شهر شیراز را به صحن علنی شورای شهر دعوت کرد تا عنوانی را به تصویب برسانند که در سفر دور سوم هیئت دلت به استان فارس پیشنهاد و مصوب شود، عنوان پایتخت فرهنگی ایران اسلامی که تا پیش از این کاری این چنینی برای تثبیت آن به صورت رسمی صورت نگرفته بود.

 سیروس رومی محقق برجسته و یکی از فرهنگوران پیشکسوت استان فارس نیز در این جلسه با ارائه اطلاعات کاملی از وضعیت تاریخ روزنامه نگاری فارس وشیراز بار دیگر بر اثبات پایتخت فرهنگی بودن شیراز تاکید کرد و متذکر شد که باید برای این عنوان، سازماندهی مناسبی ایجاد شود.

وی گفت: 212 سال پیش در هندوستان یک ارمنی شیرازی اولین روزنامه ارمنی جهان را به وجود آورد چندین سال قبل از اینکه در ایران اولین روزنامه چاپ شود و بدین گونه است که شیراز حرف اول را در مطبوعات ایران می زند.

رومی همچنین گفت: شیراز در شعر 25 شاعر جهانی مطرح و بزرگ مثل گوته و.. مطرح شده و از این شهر به عنوان یک شهر آباد، زیبا و انگیزه ای برای سرایش شعر یاد کرده اند.

این محقق برجسته شیرازی اضافه کرد: 63 شاعر ایرانی و 85 شاعر فارسی نیز در شعرهای خود از شیراز یاد می کنند و این اطلاعاتی است که باید در مورد معرفی شیراز به عنوان پاتخت فرهنگی ایران اسلامی مورد توجه و اصرار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شیراز و استان فارس قومی ریشه دار بوده که در طول تاریخ دچار تحولات ژنتیکی نشده است، در حمله هایی که به این کشور صورت می گرفته، با درایت شیرازیها این شهر ازهر گزندی مصون مانده و این موهبتی بوده که نصیب فارس شده است

نظرات 1 + ارسال نظر
یزدانپناه سه‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:31 ب.ظ

استاد جان تبریک وبلاگ عالی دارید.تا حالا ندیده بودمش.خیلی خوبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد